Alla inlägg under april 2011

Av Veronica lindberg - 28 april 2011 09:08

Jag tycker de e roligt ibland att se villken skillnad från vinkel till vinkel, men bebisen växer så snabbt, Jag känner mig dock handikappad för jag får "inte" mer eller mindre göra de jag vill göra, Får inte äta vad som helst dricka vad som helst eller göra saker som åka karusell eller sånt jag får inte bära tunga saker jag får inte stressa jag får inte m.m . Så jag blir handikappad, jag känner mig som de i alla fall..


Nu är jag i V 23+5 idag..  


Alltså i v 24. detta händer i v 24..



Bebisen väger nu över 600 gram och är välproportionerad, men med tunn och ömtålig hud och ringa mängd underhudsfett. Nu börjar bebisen fylla utrymmet i livmodern och den är ungefär 30 centimeter lång från hjässa till häl. Hjärnan växer snabbt, smaklökarna är fullt utvecklade, finger- och fotavtryck fortsätter utvecklas. Inne i bebisens kropp utvecklar lungorna andningsvägarnas förgreningar och celler som producerar surfaktanter som gör att lungblåsorna (alveolerna) inte kollapsar när bebisen väl börjat andas luft. 


Du kanske har fått svaga röda eller bruna strimmor, så kallade strior på mage, höfter eller brösten. Krämer kan inte ta bort dem, men att ha en BH som ger brösten bra stöd kan förebygga strior åtminstone där. 


 

Av Veronica lindberg - 18 april 2011 08:53

v. 22+1

   



V. 21+5


 

Av Veronica lindberg - 18 april 2011 08:46

V .23  

Bebisen väger nu strax över ett halvt kilo och är ungefär 29 cm lång från hjässa till häl. Hörseln är välutvecklad och den kan höra din röst (som under vatten), dina hjärtslag och de mullrande, gurglande och kurrande ljud din mage och tarm gör. Höga ljud som bebisen ofta hör inne i livmodern, t ex hundskall eller dammsugaren, kommer förmodligen inte att låta otäcka efter födseln. 

Många studier pekar på att bebisar i magen ofta gillar klassisk musik. Pröva att spela något du själv tycker om och se om bebisen reagerar. Lugnar den ner sig när musiken är långsam och blir livligare när den är snabbare? Vem vet, du kanske bär på en blivande dirigent! 

Din bebis hörsel fortsätter att utvecklas och lungorna håller på att förbereda sig inför livet utanför livmodern. Nu är bebisen så stor att du kanske kan se den röra på sig under dina kläder! 

Du kanske börjar känna dig klumpig och ovig nu när din tyngdpunkt förflyttat sig. Tandköttet blöder eventuellt när du borstar tänderna och du kanske har fått knoppnavel. Sådant kommer att gå tillbaks till hur det var förut efter förlossningen. 



v. 22  Nu väger bebisen nästan 430 gram, är ungefär 28 centimeter lång från hjässa till häl och har samma proportioner som en nyfödd bebis, om än lite spinkigare eftersom bebishullet inte utvecklats ännu. 

Innan bebisen lagt på sig hull ser huden lite skrynklig ut, men nu ökar den i vikt varje dag. Läppar och ögon är formade, men iris (regnbågshinnan) saknar fortfarande pigment. Bukspottkörteln utvecklas i stadig takt. 

Redan nu finns tandanlag i käkarna. Det är inte så långt kvar tills du får träffa ditt barn och inom det första året börjar tandsprikningen.

Hittills har du förmodligen ökat i vikt med mellan 5,5 och 7 kg, men från och med nu kommer du att öka snabbare i vikt – räkna med strax under ett kvarts kilo per vecka. Det är vanligt och helt normalt att få sug efter specifik mat och ökade (men inte blodblandade) flytningar. 

Av Veronica lindberg - 18 april 2011 08:13



Mamman & pappan !

Av Veronica lindberg - 14 april 2011 08:30


Vår kära son ! <3 Tack Arvid för allt du gör för mig. För allt du fått stå ut med, Tack för att du finns,


Jag älskar dig- så förbannat mycket. Jag säger de till dig minst 5 ggr dagen, om du inte hinner först förstås :P. vi har gått igenom dåliga dagar, men jag ska lova dig skrifligt att jag lägger de åt sidan. Vi ska få något speciellt tsm, En son, gud vad snabbt de går jag menar nu är de bara 18 v. kvar innan jag ska föda.. Det är svårt att förstå hur mycket jag älskar Caspian redan även om jag inte fått träffa han ännu.. Men jag känner han i alla fall.. Jag tänkte jag har gjort så många saker för dig denna gången vill jag att du ska få ett kärleksbrev utav mig<3


För du förtjänar varenda liten sak, att älska dig skulle vem som helst vilja uppleva tror jag.<3 För du är verkligen One of a Kind <3

Presentation


Ahonestmistake

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Vem är min son lik ?
 Mamma ?
 Pappa ?
 Farmor Mormor ?
 Morfar Farfar ?
 Bror ?
 Syster ?
 Brevbäraren ?

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards